UP Shramik (Majdur) Card Registration Online uplabour.gov.in

UP Shramik Card Registration Online uplabour.gov.in, up shramik card registration process in hindi, Uttar Pradesh Majdur Card Panjikaran:- People employed in Building and other constructions works belongs to the category of unorganized labourers who are habituated to work under accident prone conditions and also under criteria of irregular employment, undefined work duration, scarcity of definite welfare facilities which make their conditions more miserable.

In the scarcity of appropriate legal provisions, it was very difficult to get accurate details about accidents, assigning responsibilities to workers and beneficial ways into circulation. If your are form Uttar Pradesh then you need to do UP Shramik Card Registration Process with all the necessary documents.

A need was felt to establish central laws in regard of worker’s safety and in proper organization of welfare and other aided services. Building and Construction Workers (Employment and Service – bet Regulation ) Act 1996 was established keeping in regard all the terms and condition, safety, health and welfare measures of workers. Labour Welfare, Employment, Training and Human Empowerment by this Department. Welfare Measures are taken and Programs for Employment Creation for workers are also prepared.

UP Shramik Card Registration

The Principal Secretary is the head of the Labour & Employment Department. The Policies, Rules and Orders formulated by the Government are executed by Heads of the Departments under the administrative control of the Department.The people employed in Building and other Construction Works includes workers from unorganized sectors which are associated with very poor and the oppressed class.

In order to facilitate improvement in their working and with the aim to provide financial aid under such conditions, the government led to the formulation of board for providing financial aid to them for their benefit under various schemes. In this Post we will cover UP Shramik Card Registration step by step followed.

Key Points of uplabour.gov.in

  • To ensure harmonious industrial relations, safe work environment and implementation of labour laws to guarantee dues and rights under labour legislations.
  • On line registration, licensing and submission of returns under labour laws to promote investment.
  • Labour laws reforms and simplification.
UP Shramik Card Registration
UP Shramik Card Registration

Required Documents

  • Photograph of Establishment
  • Identity Proof
  • DIN/PAN Card
  • Treasury Challan/Bank Name

UP Shramik Vibhag Key Points

  • Ensure minimum wage, guaranteed monetary benefits, due under law, to the workmen.
  • Provide safe, healthy, and productive work environment and welfare to the workers.
  • To provide safe, healthy, and productive work environment and welfare to the workers.
  • Ensure abolition of child labour and bonded labour, and rehabilitation of those.
  • To encourage and promote zero accident, safe and productive work places.

UP Shramik Card Registration Process in Hindi

  • सर्वप्रथम एड्रेस बार पर “www.uplabour.gov.in”टाइप करें और इंटर बटन को दबाएँ |
  • अब आपके सामने उत्तर प्रदेश लेबर डिपार्टमेंट की वेबसाइट खुल गयी है | यदि हिंदी में वेबसाइट देखना चाहते हैं तो “हिंदी” बटन पर क्लिक करें |
  • अब “अधिनियम प्रबंधन प्रणाली (Online Registration and Renewal)” लिंक पर क्लिक करें|
  • अब आपके सामने “Labour Act Management System” वेबसाइट खुल गयी है |
  • अब यहाँ से आप अपनी भाषा का चयन कर सकते हैं | यदि हिंदी में देखना चाहते हैं तो ‘हिंदी’ भाषा का चुनाव करे |
  • वेबसाइट पर दिए गए निर्देशों को पढ़ें |
  • पोर्टल के उपयोग हेतु पोर्टल की सदस्यता प्राप्त करनी होगी |
  • अब यदि आप नए यूजर हैं तो UP Shramik Card Registration बटन पर क्लिक करेंतत्पश्चात New Registration पर क्लिक करें |दिए गए फॉर्म में अपना विवरण भरें तथा यूजर-आईडी(User Name) और पासवर्ड बनाएं |
  • अप आप अपना यूजर-आईडी(उपयोगकर्ता नाम) और पासवर्ड डालकर लोग-इन करें |
  • अब इस पोर्टल के अधिनियमों के अंतर्गत पंजीयन, नवीनीकरण, वार्षिक रिटर्न, निरिक्षण रिपोर्ट इत्यादि के लिए उपयोग कर सकते हैं |
  • सर्वप्रथम एक्ट (Act) का चयन करें और पंजीयन (Registration) पर क्लिक करें |
  • अब दिया गया निर्देश पढ़ें और “I have read all instructions carefully” पर टिक कर के I AGREE बटन पर क्लिक करें |
  • अब दिए गए फॉर्म को भर के ‘शुल्क की गणना (Calculate Fee)’ करें और फॉर्म को सुरक्षित (सेव) करें |
  • सुरक्षित आवेदन (View Application) पर जा कर आप अपना सुरक्षित (सेव्ड) फॉर्म देख सकते हैं |
  • अब आप अपना सुरक्षित फॉर्म (Application) का चयन कर के उसको संपदित (एडिट) कर सकते हैं, जरुरी संलग्नक लगा सकते हैं, भुगतान कर सकते हैं इत्यादि |
  • संलग्नक(Upload Attachments) बटन पर जा कर आप जरूरी संलग्नक (Attachment) अपलोड आकर सकते हैं जैसे की संस्था की फोटो, पहचान प्रमाण पत्र, पैन कार्ड |
  • CHOOSE FILE पर जा कर संलग्नक को सेलेक्ट कर के ओपन करें (नोट: संलग्नक GIF,PNG अथवा JPEG प्रारूप में होना चाहिए)
  • अब आप भुगतान (Payment) बटन पर जा कर आवेदन संख्या (APPLICATION NO.) डाल कर भुगतान प्रकार(Payment Mode) का चयन कर सकते हैं |
  • भुगतान प्रकार (Payment Mode) के 2 प्रकार है 1. चालान 2. ऑनलाइन | चालान पर क्लिक कर के आप चालान फॉर्म डाउनलोड कर सम्बंधित जिले की ट्रेजरी बैंक में जमा कर सकते हैं अथवा ऑनलाइन (Online Mode) सेलेक्ट कर के proceed to payment कर सकते हैं |
  • ऑनलाइन सेलेक्ट कर अब आप राजकोष की वेबसाइट पर हैं जहा आपpay without registration पर क्लिक कर के डिपार्टमेंट (SRV-श्रम तथा रोजगार विभाग, उ० प्र०) सेलेक्ट करें उसके बाद Division के कॉलम में सम्बंधित क्षेत्रीय कार्यालय का नाम डालें उसके बाद Select Treasury के कालम में सम्बंधित जनपद की Treasury को चुनें उसके बाद depositor name में फर्म का नाम डालें उसके पश्चात सावधानीपूर्वक सम्बंधित अधिनियम के हेड का चयन कर शुल्क अंकित करें :
एक्ट / अधिनियम का नाम (Name of the Act)संबंधित हेड (Related Head)विवरण (Description)सीरीयल नम्बर (Serial no.)
मोटर परिवहन कार्यकर अधिनियम, 1961 Motor Transport Workers Act, 1961023000800060000मोटर परिवहन कार्यकर अधिनियम, 1961के अधीन फीस12
  • भुगतान कर पेमेंट स्लिप सेव कर लें |
  • भुगतान के पश्चात चालान नंबर, दिनांक, बैंक का नाम आवेदन पत्र में अंकित कर फाइनल सबमिट करें |
  • अब आपकी एप्लीकेशन सम्बंधित उप श्रमायुक्त के पास प्रेषित हो चुकी है |
  • उप श्रमायुक्त निरीक्षण के बाद एप्लीकेशन को अप्प्रूव/रिजेक्ट कर सकते हैं |
  • रिजेक्ट होने की दशा में कमियों को दूर करते हुए एप्लीकेशन पुनः सबमिट करें |
  • Signed Certificate downloadकरने के लिए रजिस्ट्रेशन एप्रूव्ड होने के बाद view application पर जाएँ तत्पश्चात application को सेलेक्ट करें तथा नीचे आ रहे optionsमें से download certificate पर क्लिक करें |
  • अब आप सुरक्षित आवेदन में जा कर निरीक्षण रिपोर्ट, रिजेक्शन रिपोर्ट इत्यादिदेख सकते हैं |

UP Majdur Card Online Apply (Panjikaran)

1UP Shops and Commercial Establishments ActRegistrationRenewalDepartment Procedure
2The Factories Act, 1948RegistrationRenewalDepartment Procedure
3The Boilers Act, 1923RegistrationRenewalDepartment Procedure
4Approval of Boiler ManufacturerRegistrationRenewalDepartment Procedure
5Approval of Boiler Erector / RepairerRegistrationRenewalDepartment Procedure
6The Contract Labour Act, 1970 (Principal Employer)RegistrationDepartment Procedure
7The Inter-State Migrant Workmen Act, 1979 (Establishment)RegistrationDepartment Procedure
8The Contract Labour Act, 1970 (Contractor)New LicenseRenewalDepartment Procedure
9The Inter-State Migrant Workmen Act, 1979 (Contractor)New LicenseRenewalDepartment Procedure
10Motor Transport Workers Act, 1961RegistrationRenewalDepartment Procedure
11Beedi and Cigar Workers Act, 1966RegistrationRenewalDepartment Procedure

Leave a Comment